Dit is Muzerije

ONDERWIJS

Kunst maakt je wijzer, toont je de wereld (anders), laat je je talenten ontdekken. Daarom is kunst- en cultuureducatie zo belangrijk. Muzerije is de culturele partner van veel Bossche kindcentra en scholen, zowel in het primair, voortgezet als hoger onderwijs. Tijdens en na schooltijd verzorgen we er kunsteducatieprojecten, lessen en workshops. We ondersteunen de docenten met onze kennis en hulpmiddelen. Samen zorgen we dat kinderen en jongeren spelenderwijs leren, (mee)maken en verbinden. En ze zelf het mooie van beeldende kunst en muziek, dans, literatuur en theater kunnen ervaren. Muzerije brengt kunst op school.

KLAS EN KUNST
Margriet van Delft (docent Muzerije)

“Kinderen in aanraking laten komen met kunst en cultuur, dat is ons doel. Natuurlijk tekenen en schilderen ze op school, maar Klas en Kunst gaat veel verder dan ‘maak eens een leuke tekening’. In de lessen komen ze veel verschillende technieken tegen. De ene keer technisch, zijn ze ruimtelijk bezig en moeten ze iets vouwen. De andere keer ontdekken ze wat je met stiften, water en zout kunt doen. Zo gebeurt er tijdens de lessen telkens iets bijzonders, ervaren ze steeds iets nieuws.

En daar reageren ze geweldig op. Je ziet de verwondering, het plezier, de verbazing. ‘Hè, kan ik dat?’ Ik had een heel onzeker meisje in de klas, die me in het begin om de haverklap kwam vragen of ze het wel goed deed. Na een paar lessen hoorde ik haar tegen een ander zeggen: ‘Wat ik nou gemaakt heb is zo mooi, ik moet er bijna van huilen’. Bij dat meisje is echt een luikje opengegaan, daar gebeurde iets. Zij sprak dat uit, maar ik zie het bij veel meer kinderen gebeuren.

Dat komt waarschijnlijk ook doordat je in de deze lessen geen fouten kunt maken. Het is kunst, het hoeft helemaal niet te kloppen. Dus als een kind zegt: ‘Ik had het heel anders moeten doen, het is mislukt’, zeg ik: ‘Nou, dan is dit het moment om iets nieuws te verzinnen’.En dan komen er meestal veel leukere dingen dan dat ze eerst bedacht hadden. Zulke ervaringen vormt ze, daar kunnen ze hun hele leven iets mee.

Kinderen met problemen leven vaak ook helemaal op in de Klas en Kunstlessen. Omdat we ze op een heel andere manier aanspreken op hun vaardigheden. Omdat ze de ruimte krijgen. Omdat ik niet bepaal wat goed is, maar zijzelf. Omdat ze hier vrij mogen denken en doen. Daar leren ze ontzettend veel van, daarvan groeit hun zelfvertrouwen. Dat is prachtig om te zien.”
 

'JE ZIET DE VERWONDERING, HET PLEZIER, DE VERBAZING'

JHERONIMUS BOSCH
Eva de Man (zelfstandig professional)
“Mijn handen kunnen maken wat mijn hoofd niet kan zeggen” zei een jongetje na een les ooit tegen mij. En dat is precies wat we willen met Klas en Kunst: koppelen, bouwen, uitbeelden, verwerken. Het thema van 2016, Jheronimus Bosch, leende zich daar uitstekend voor.

Tijdens de lessen bekeken we Bosch’ schilderijen. Kinderen vinden die fantastisch, soms ook wel spannend; ze ontdekken er verhalen in, vormcontrasten, kleuren, vreemde wezens. We lieten ze bezig met fantasie: wat kun je daarmee, hoe kun je je eigen verzinsels gebruiken? Bij De Hooiwagen bespraken we de symboliek: het hooi als rijkdom en macht. En bewerkten ze zelf delen van het schilderij. We maakten drieluiken uit taartdozen, waar de leerlingen hun eigen verleden, heden en toekomst op verbeeldden, net als Jheronimus.

Tijdens Klas en Kunst ontdekken kinderen zo veel technieken en inzichten die ze normaal niet tegenkomen, dat is echt een verrijking. Aan het eind van het project vroeg ik een leerling: ‘Waar ben je nu het meest trots op?’ ‘Op jou’, zei hij. ‘Omdat jij gezorgd hebt dat ik de plaatjes uit m’n hoofd kan halen’. Zoiets horen is fantastisch.”

'MIJN HANDEN KUNNEN MAKEN WAT MIJN HOOFD NIET KAN ZEGGEN'